Naše vydavateľstvo Príbeh je žánrové vydavateľstvo zamerané na tvorbu slovenských spistovateľov. Publikujeme diela mladých autorov, ktorí s vydavateľskou činnosťou začínajú a nie sú ešte v našom knižnom svete známi. To však neznamená, že by šlo o „nevypísaných“ autorov – každý z nich sa písaniu poctivo venuje nejaký čas, niektorí z nich rádovo aj desať, dvadsať či viac rokov. Rukopisy na publikovanie vyberáme podľa množstva kritérií, a základom je kvalita. V tomto článku vám predstavíme, ako vyzerá proces posudzovania rukopisov a ktoré kritériá by mal spĺňať ten váš, ak sa rozhodnete osloviť nás.
Ako prvú podmienku zdôrazňujeme, čo už som napísala vyššie – že sme žánrové vydavateľstvo. To znamená, že pracujeme s príbehmi, ktoré spadajú pod science-fiction, fantasy alebo horor. Toto sú naše najobľúbenejšie žánre, ktoré čítame, sami píšeme a vlastne nimi doslova žijeme. Pokiaľ váš rukopis nespĺňa podmienku, že môže byť zaradený do niektorého z týchto žánrov, nie je v tejto chvíli žiadna šanca, že by bol v našom vydavateľstve prijatý. Odporúčame vám pozrieť si v takom prípade portfólio a vydané knihy iných slovenských vydavateľstiev a ak u nich nájdete podobné knihy, ako je tá vaša, oslovte radšej ich ako nás.
Ak pri čítaní prikyvujete hlavou, pretože píšete v žánroch sci-fi, fantasy alebo horor, tak máte splnenú základnú podmienku na to, aby ste mohli byť v budúcnosti náš potenciálny autor a kolega. K prijatiu rukopisu je však stále dlhá cesta – a je to hlavne vaša cesta. Čítajte teda pozorne ďalej, aby ste získali predstavu, aké rukopisy hľadáme.
Základné očakávania vydavateľstiev
Toto sú naše základné očakávania (ktoré by ste, mimochodom, mali splniť v každom prípade, ak idete osloviť hociktoré vydavateľstvo):
- premyslený a prepracovaný dej so zaujímavou myšlienkou;
- dokončený rukopis;
- rozvinutý autorský štýl, ktorý sa príjemne číta;
- dialógy, ktoré majú zmysel, rozpracované postavy a opisy, ktoré dopĺňajú vaše rozprávanie;
- ukončený príbeh – tzv. „stand-alone“ alebo obľúbený slovenský výraz „jednorázovka“;
- skontrolovaný minimálne kontrolou pravopisu vo Worde;
- ochota autora ďalej na rukopise pracovať a prejsť celým procesom beta-readingu, v prípade potreby aj alfa-readingu;
- samozrejme, musí ísť o váš vlastný originálny príbeh. Fan-fiction, nech je akokoľvek kvalitne napísané, žiadne vydavateľstvo nepríjme. Hľadáme vaše vlastné príbehy. To znamená aj žiadne AI. Vieme to odhaliť;
- sprievodný email, ktorý zaujme.
A teraz vám k jednotlivým bodom poviem trochu viac. Prvé štyri asi do detailov rozpisovať nemusím – ak posielate rukopis do vydavateľstva, malo by vždy ísť o ucelené, dokončené dielo na určitej úrovni. Písanie je kreatívne remeslo a autor sa v ňom zlepšuje každou novou stránkou, každým dokončeným príbehom, či už je to trojstranová poviedka, alebo päťstostranový román. Aj my opakujeme na základe vlastných skúseností to isté, čo svetoznámi spisovatelia: dokončili ste svoj prvý rukopis? Blahoželáme, buďte na seba hrdí. Teraz ho odložte bokom a začnite písať nový. Keď dokončíte aspoň tretí-štvrtý, môžete začať premýšľať nad oslovením vydavateľstva. Pokiaľ nemáte pár rokov skúseností s písaním, nemá veľmi zmysel riešiť hneď vydanie knihy. Rozprávačský štýl autora musí dozrieť a rozvíjať sa istú dobu. Myslite na to, že o pozornosť vydavateľstva bojujete so stovkami skúsených autorov, oslovte preto vydavateľstvo až vtedy, keď už máte aspoň niekoľkoročnú prax. Ak máte tú možnosť, dajte svoje príbehy prečítať ľuďom vo vašom okolí a zbierajte spätnú väzbu – najlepšie od niekoho, kto píše tiež. Každý z nás, čo píšeme pre vydavateľstvo Príbeh, začínal v rovnakom bode a prešiel rovnakými stupňami písania. Vaše skúsenosti a úroveň rukopisu odhadneme z prvej prečítanej stránky. Ak chcete vytvoriť úspešný rukopis, píšte pravidelne a dlho. A pošlite až niekoľký v poradí – vaše šance na prijatie budú niekoľkonásobne vyššie.
Štvrtý bod – tzv. stand-alone alebo jednorázovka – nie je medzi autormi veľmi populárny. Keď posielate ako neznámy autor rukopis, pošlite príbeh, ktorý je ucelený, samostatný a nekončí spôsobom „pokračovanie nabudúce“. Množstvo začínajúcich autorov už má vytvorené komplikované svety a ságy na najmenej šesť dielov. Povedzte však hocijakému vydavateľstvu „sága/séria“ a aj keby ste písali skvelo, vaša autorská atraktivita okamžite klesne minimálne o polovicu. Realita je tvrdá – slovenské knihy vychádzajú v minimálnych nákladoch (v malých vydavateľstvách sa bavíme o maximálne niekoľko sto kusoch) a každý ďalší diel série dostáva od čitateľov menšiu a menšiu pozornosť. Série sú nezaujímavé pre čitateľov aj pre vydavateľov. Že Štvrté krídlo je séria? Harry Potter? A sú úspešné? Nepozerajte do zahraničia. Anglofónny trh je celkom iný level ako náš lokálny a ak budete očakávať rovnaké podmienky a výsledky (napr. prvotina v náklade osemdesiattisíc kusov), realita vás veľmi nemilo prekvapí. Snažte sa na začiatok presadiť jednorázovým príbehom. Vybudujte si fanúšikovskú základňu a dôveru, a potom skúšajte aj série. Čísla a predaje nepustia; toto je overená rada a odporúčajú to prakticky všetky vydavateľstvá. A vždy máte možnosť napísať voľné pokračovanie.
Piaty bod sa týka jazykovej stránky. Je nám jasné, že nie každý ovláda slovenčinu na jednotku. Preto máme vo vydavateľstve korektorov, ktorí odstránia chyby. Ak však posielate rukopis, myslite na to, že sa ním prezentujete – a predpokladáme, že sa chcete prezentovať v tom najlepšom možnom svetle. Ako máme uveriť, že vám na vašom rukopise skutočne záleží, keď neobetujete ani pár minút na základnú kontrolu pravopisu vo Worde? Je už dostatočne schopná na to, aby vám pomohla odstrániť základné chyby a nesprávne tvary slov. Spravte to pred tým, ako pošlete rukopis. Ak máte možnosť, dajte to opraviť niekomu, kto sa v slovenčine aspoň trochu vyzná. Niekedy nám do vydavateľstva príde aj šesťdesiat rukopisov naraz a mesačne ide o trojciferné čísla, keďže nás ako nové vydavateľstvo momentálne kontaktuje veľa autorov a mnohí, ktorí za posledné roky nedostali odpoveď z iných vydavateľstiev, skúšajú šťastie aj u nás. Na posudzovanie textov sme tu viacerí, ale aby sa rukopis vôbec dostal k niekomu z nás na prečítanie a hĺbkovú analýzu, musí prejsť základným sitom nastaveným samotným majiteľom vydavateľstva. Je to neskutočné množstvo práce. Veľmi zlý pravopis a štylistika sú niekedy dostatočným dôvodom na to, aby sa rukopis zamietol. Je to totiž známka neprofesionality a autorskej nezrelosti. A každé vydavateľstvo hľadá tých najlepších.
Ďalší bod: ochota autora ďalej na rukopise pracovať a dostať ho na kvalitatívne vyšší level. Vydavateľstvo Príbeh je tvorené komunitou ľudí, ktorí milujú príbehy. Ak chcete byť našou súčasťou, musíte byť ochotní odovzdať svoj rukopis na tzv. beta-reading, alebo pripomienkovanie. Podrobne sa mu budem venovať v inom článku; zatiaľ poviem len toľko, že každý rukopis sa dá vylepšiť a niekedy si kolegovia autori a skúsení čitatelia môžu všimnúť logické chyby, ktoré vám pri písaní ušli (lebo autorská slepota). Ak vám niekoľko ľudí nezávisle od seba povie, že sa im čosi nepozdáva na tom istom mieste v deji, je namieste aspoň sa zamyslieť a zvážiť prípadné opravy. Keď je totiž váš rukopis prijatý a dostanete zmluvu od vydavateľstva, už to nie je len vaša práca – rukopis sa stáva súčasťou obchodného portfólia a imidžu vydavateľstva. A my chceme seba aj vás prezentovať čo najkvalitnejším produktom. Chceme z vás dostať vaše momentálne maximum, pretože na to máte. Vyžaduje to však vašu dôveru v naše skúsenosti a snahu rozvíjať vás ďalej. Každý z nás týmto procesom prechádza, nechceme byť len pásovou výrobou priemerných produktov. Naším cieľom je vydávať dobré knihy.
A na záver nezabudnite aj na znenie sprievodného e-mailu. Prijatie rukopisu znamená podpísanie zmluvy – je to obchodná transakcia, tak k celému procesu pristupujte maximálne profesionálne hneď od začiatku. Stručne uveďte v e-maile, prečo ste oslovili práve nás, pridajte krátku anotáciu vášho diela (niekoľkými vetami opíšte, o čom príbeh je – v podstate taký teaser trailer) a môžete pridať aj pár viet o vás ako autorovi. Slovom „pár“ myslím naozaj len 2-4 vety o tom, ako dlho píšete a čomu sa ako autor venujete. Beletrizované životopisy v rozsahu noviel čítať nebudeme. 🙂 Pomôže nám, keď priložíte aj osnovu alebo stručný popis deja, t.j. maximálne 2 strany – vďaka tomu ho lepšie zhodnotíme a zefektívni nám to proces posudzovania, keďže rukopis sa posunie editorovi, ktorý sa najlepšie vyzná v žánri, ktorý píšete.
Bežné chyby autorov
A čomu sa pri posielaní rukopisu vyhnúť? Tu je zhrnutie základných bodov, čo pri kontaktovaní vydavateľstva nerobiť:
- neposielajte ukážky a nedokončené diela – autorov, ktorí nedokážu dopísať príbeh, sú na svete milióny. Príbeh musí byť dopísaný, pretože z neho získame veľa dôležitých informácií, napríklad ako pracujete so zápletkou, gradáciou a ako viete ukončiť text s väčším rozsahom;
- hľadáme autorov rozsiahlejších diel – rukopis by mal mať viac ako 100 normostrán. Toto si vyrátate jednoducho: v dokumente si pozrite, koľko znakov vrátane medzier váš text obsahuje, a vydeľte to 1800;
- ako bolo spomínané vyššie, neposielajte ságy/série, pokiaľ vám nevyšla ešte žiadna kniha v tradičnom vydavateľstve;
- dielo by nemalo mať žiadne zložité a špeciálne formátovanie. Využívajte štandardné typy písma a formátovania bez prehnaných efektov v texte. Neprikladajte obrázky – v prípade, že by váš rukopis bol prijatý, sa grafika aj tak rieši samostatne;
- ďalej, vydavateľstvá nie sú vaši teleshoppingoví zákazníci. Ponuky typu „ak mi dopredu zaplatíte desať litrov, do desiatich rokov vám napíšem ságu na dvanásť dielov; osnovu už mám, posielam názvy všetkých kníh“ končia okamžite v koši. Neplytvajte naším časom na takéto hlúposti. Buď to s písaním myslíte vážne a máte už niečo hotové, alebo si hľadajte iné hobby. Knižný trh naozaj nie je oblasť, na ktorej sa dá zarobiť; to vám potvrdí každý autor, ktorý už má skúsenosti s vydávaním kníh.
A ešte jedna rada na záver: popri tom, ako príbeh píšete, ho neustále po sebe čítajte! Možno to považujete za samozrejmosť, no bohužiaľ nie každý autor to robí. Vznikajú potom rukopisy s chaotickou stavbou a nedokončenými vetami, v ktorých častokrát chýba premyslený dynamický dej. Predtým, ako rukopis vôbec niekomu dáte na posúdenie, a to je jedno, či je to profesionálny editor, váš rodič alebo najlepší kamoš, by ste ho mali mať niekoľkokrát celý prečítaný. Sledujte aj to, či sú jednotlivé scény naozaj pre vývin deja potrebné – či nejde len o prázdnu vatu. Mnohokrát dostávame rukopisy, v ktorých sa polovica knihy točí doslova v kruhoch alebo sa donekonečna riešia nepodstatné veci. K príbehovej vate prichystáme aj samostatný článok.
Toľko základné body týkajúce sa zasielania rukopisov. Dúfam, že vám tento článok aspoň trochu pomôže zlepšiť vašu prezentáciu a šance na prijatie rukopisu. Ak máte akékoľvek otázky, kontaktujte nás cez e-mail alebo sociálne siete.
Nech vám písanie ide zľahka!