Pod hladinou (From Below)
Title: Pod hladinou (From Below)
ISBN: 978-80-277-3649-2
Illustrator: Martin Kopecký
Published: 01.01.2023
Page Count: 404

Darcy Coates je obľúbenou autorkou hororov a napínavých príbehov. Neviem, prečo som si dlhú dobu myslela, že píše krimi; nikdy som sa poriadne na jej tvorbu nepozrela a keď som našla jej knihu Pod hladinou za dobrú cenu, povedala som si, že si ju pre zaujímavú anotáciu prečítam.

Dej knihy je rozdelený na dve línie. V prvej, odohrávajúcej sa v súčasnosti, sledujeme malý tím sústredený okolo Cove, ktorý dostal povolenie preskúmať vrak lode SS Arcadia, ktorá sa záhadne potopila stovky kilometrov od svojej plánovanej trasy. Vstupujú do vraku ako prví ľudia po mnohých rokoch, kedy bola loď stratená. Podľa zmluvy majú natočiť istý počet hodín videozáznamov, z ktorých sa vytvorí exkluzívny dokument. Po pôvodnom nadšení z objaveného vraku však nastupujú nepríjemnejšie pocity – SS Arcadia má svoje temné tajomstvo, ktoré vďaka prítomnosti potápačov začne ožívať. V druhej dejovej línii sa dostaneme priamo na palubu SS Arcadie, na ktorú sa nalepí hustá a nepríjemná hmla. A v podpalubí sa začnú ozývať zvláštne zvuky.

Doteraz som čítala veľmi málo kníh, ktoré by som považovala za horor. Väčšinou išlo o napínavé mysteriózne príbehy, ale že by ma pri čítaní mrazilo? To isto nie. Darcy Coates sa však podarilo vo mne tieto pocity vyvolať a aj teraz, ako píšem recenziu, mi pri spomienke na dej behajú po chrbte zimomriavky. Atmosféra v knihe bola fantasticky hororová v prvej polovici knihy, kedy s tímom potápačov zostupujeme k vraku a postupne odhaľujeme jeho tajomstvá. Darcy zvládla gradáciu priam majstrovsky. Ani som nedýchala od nervov, kým bol tím pod hladinou. Doslova som cítila tlak vody, tmu a zimu – z hlbokej vody mám miernu fóbiu a nikto by ma na takéto potápanie nenahovoril. Darcy toto moje presvedčenie svojím príbehom ešte posilnila. Miestami to bolo vážne intenzívne. Až som sa tešila, keď sa konečne vynorili na hladinu. Čas, ktorý tím strávil na lodi, znamenal pre mňa úľavu.

Od druhej polovice knihy sa mi už skladal obrázok Arcadiinho príbehu. S odhalením istých detailov stratil príbeh zo svojej hororovej atmosféry, ale nič mu to neubralo na napínavosti. Posledný ponor bol poriadne akčný a stále to pre mňa bolo nepríjemné čítanie. Ale žrala som každú stránku! Autorka dobre prepojila obe dejové línie. Minulosť odhaľovala svoje tajomstvá tiež pomaly a pomáhala tak zvyšovať napätie hlavne v prvej polovici. Niektoré otázky síce ostali nezodpovedané, ale vôbec mi to neprekážalo. Kniha si tak zachovala istú tajomnosť a je to ten typ príbehu, ktorý vo mne zarezonoval.

Jediné slabé miesto knihy bolo pri poslednom ponore. Postavy boli dovtedy celkom fajn, každá z nich mala svoju špecifickú osobnosť, svoje ciele a zázemie. Napriek tomu, že ako tím nefungovali celkom ideálne, dokázali spolupracovať a postupne napĺňať svoj cieľ. Potom sa však Aidan zachoval ako totálny blb. Jeho správanie na konci vôbec nedávalo zmysel. Po tom, čo pred tým v Arcadii zažili, riskoval životy všetkých v podstate kvôli absurdnej hovadine. Toto mohla Darcy vymyslieť aj lepšie. Pokiaľ ide ľuďom o život, neriešia nejaké sentimentálne záležitosti. Vlastné prežitie je na prvom mieste. Oveľa logickejšie by teda bolo, ak by Aidan nechal celú záležitosť tak a nič nespravil. V českom preklade mi ešte prekážala jedna drobnosť – neskloňovanie mena Hestie v niektorých pádoch. Je to ženské meno ako každé iné a mali by sa ho týkať pravidlá skloňovania. Vyznelo to fakt divne, keď je v jednej vete použité správne, ale v ďalšej už vyskloňované nie je.

Svoje prvé čitateľské stretnutie s Darcy Coates môžem s pokojným svedomím vyhlásiť za skvelé. Pod hladinou je výborne poskladaný príbeh s realistickými postavami, dokonalou strašidelnou atmosférou a nadupaným tempom. Verím tomu, že si knihu ešte niekedy znova prečítam. Scény pod hladinou boli pre mňa skvelé vo svojej desivosti. Ale ako som písala vyššie, veľký vplyv na to mala moja hrôza z hlbokej vody. Ak ste vášniví potápači, možno to na vás tak strašidelne vplývať nebude. V každom prípade odporúčam každému, kto má rád kvalitne napísané napínavé príbehy s dotykom nadprirodzena.

Tipy na čítanie:
Přístav u řeky Styx: takto sa má písať science-fiction – výborné sci-fi, odohrávajúce sa tiež z veľkej časti pod hladinou
Jeskyně zatracených nie je pre klaustrofobikov – voda a tma, tentoraz hlboko pod zemou