V Královských zahradách – pocta Králi na český způsob

Udělování poct a řádů za zásluhy může vypadat různě. Od plakety, diplomu, přes lesklé řády či pamětní předměty každodenního užívání, až po vlastní interpretaci odkazu. A jaká pocta by mohla být nejvhodnější a nejreprezentativnější právě třeba pro takového Krále literárního žánru, kterým je kupříkladu horor?

V Královských zahradách: Antologie k poctě mistra hororu
Title: V Královských zahradách: Antologie k poctě mistra hororu
ISBN: 978-80-277-4323-0
Illustrator: Jiří Dvorský
Published: 14.08.2024
Page Count: 376
Goodreads Rating: 4,22

Aleš Richter, již od dětství zapálený milovník a obdivovatel díla kultovního amerického spisovatele Stephena Kinga, si na svá bedra vzal nelehký úkol vytvořit poctu celosvětově uctívanému Mistru hororového žánru v podobě antologie převážně českých autorů, s víjimkou dvou slovenských, kteří se buď snažili splnit pomyslné zadání napsáním kingovské povídky v reáliích rozličných světů jeho příběhů, anebo horor inspirovaný typickým kingovským autorským stylem. Jak tento ambiciózní počin dopadl? Začněme stručným výčtem jednotlivých povídek.

Vítejte v královských zahradách (Prolog) – Murín Wolf
Hned na začátek navnadí prolog v podobě tématického doslova kingovským symbolismem kypícího komiksu Murína Wolfa, který okamžitě navnadí čtenáře na to okusit to, co se ukrývá na dalších stránkách a v dalších příbězích.

Ve stínu – Lucie Tringelová Kaňová
Velmi solidní otvírák v podobě povídky o skupince mladých amerických influencerů natáčejících dokument o hledání zapomenutého městečka, které už není uváděno na žádných mapách a nevede k němu žádná přímá cesta. Jak sami poznají, taky to má svůj velmi dobrý důvod.

Sklep – Vladimír Pospíchal
Postarší muž se přichází rozloučit se svým rodným domem, než bude muset uvolnit prostor pro další rozšířenou těžbu uhlí. Téměř okamžitě se mu při vstupu do útrob domu vrátí vzpomínky na prožitky jeho dětských traumat spojených se sklepem. Opět velmi dobrá žánrovka ze severočeského prostředí.

Tam venku – Ludmila Svozilová
Trávení dovolené na zdánlivě opuštěné chatě kdesi v hlubokých lesích, navíc bez signálu, se může zdát pro dva páry a jednoho pejska možná krásným dobrodružstvím. Opak je však pravdou. Po příchodu je začne cosi pozorovat a ohrožovat. Navíc dochází k zostřujícím se konfliktům mezi nedobrovolnými vězni chaty. Velmi dobře vystavěná a tématická povídka přímo v kingovském duchu.

Muž, co nikdy nezemřel – Tomáš Marton
Starý kořala rád za zaplacené pití vypráví o svém setkání s tajemným cizincem v černém, který v dobách
jeho mládí přijel k nim do městečka a rozpoutal naprosté peklo. Kdokoliv se mu postavil, toho cizinec
nemilosrdně odstřelil. On jako jediný tento krvavý masakr přežil. Nezůstal být ovšem cizinci něco
dlužen? V jasném odkazu na postavu pistolníka ze série Temná věž se autorovi podařilo vykreslit
zajímavý a poutavý příběh z divokého západu se špetkou nadpřirozeného zamrazení.

Žena s pastelkami – Svatopluk Doseděl
Nešťastná žena se snaží najít pro sebe i pro svou dceru únik z neutěšené situace soužití ve společné domácnosti s násilnickým, na alkoholu závislým manželem. Příležitostí by mohl být prodej jejích intuitivních kreseb. Vše se však zvrtne úplně jiným směrem. Jako jediný příspěvek není původní. Vyšla již dříve v povídkové sbírce Ve špatný čas na špatném místě (Netopejr, 2017) z edice HorrorConu.

V plamenech – Radoslav Kozák
Příběh začíná traumatickými zážitky malého chlapce spojenými s opakovanou snahou o sebevraždu jeho matky. Následně ihned přechází do jeho dospělosti a scény zasazené do hořícího domu, kde využívá svou zvláštní schopnost pro hledání a zachraňování lidí. Jsou zde odkazy na knihy Osvícení a Doktor Spánek s autorovým uchopením těchto odkazů a přidání myšlenky o zneužití snah lidské dobroty úskočným zlem činí z této povídky jednu z nejlepších v antologii.

Oči viny – Kristina Haidingerová
Řidič kamionu zajišťující obživu pro svou rodinu ve chvíli nepozornosti, anebo je za tím nějaká jiná síla, přejede na silnici malého chlapce. Celý jeho dosavadní život, stejně jako do té chvíle šťastná rodina, se mu rozpadá. Jako jedinou možnost vykoupení po neúspěšné sebevraždě nakonec vidí v něčem zcela jiném. Využití střípku z knihy Řbitov zvířátek spojeného s psychologickým pocitem narůstajícího vinny z této povídky činí taky jeden z klenotů sbírky.

Takovej je život – Dominik Fiala
Dvě mladé ženy zastaví ve večerních hodinách v tuctově nenápadném bistru u silnice, aby následně byly konfrontovány nejen se svými osobními problémy, nýbrž s podivným staříkem a jeho pravidly nastavení nevyhnutelné volby o životě a smrti. Tato povídka splňuje snad všechny atributy skvělého příběhu včetně twistu nečekaného vyústění. Opět jedna z nejlepších.

Poslední kapka – Vlaďka Sacká
Konvoj s humanitární pomocí na válkou zmítanou Ukrajinu se neobejde bez řešení osobních problémů posádek sanitních vozů. Když se opomene aktuálně tendenční charakter povídky, je velmi zajímavé vykreslení psychiky hlavní mužské postavy autorkou. Povídka je docela slušná, jen  jí schází potřebná hloubka.

Pouta – Roman Bílek
Brigádník vyklízí sklad archívů rušené policejní stanice, aby mohly být archiválie převezeny na nové působiště. Po chvilkové nepozornosti na schodech dojde k nehodě a rozsypání obsahu krabice. Po sesbírání všech dokumentů a navrácení do krabice chlapec objeví pouta z jakéhosi případu. Ty pak hodlá použít při hrátkách se svou přítelkyní. Povídka je solidně vystavěná, ovšem neuhrane, ani neurazí. Ovšem je pravdou, že erotické scény Roman Bílek psát rozhodně umí.

Mizerná smrt Václava Kácela (Intermezzo) – Michal Březina
Zhruba v polovině antologie přichází úchvatná černohumorná jednohubka o jednom redaktorovi brakového magazínu, který si naivně pomyslel, že má na to vyzpovídat velmistra hororového žánru Stephena Kinga. Zde autor totálně otevřel kohout absurdnímu humoru a napsal černou perlu zářící na koruně celé antologie.

Monstra uvnitř nás – Karin Novotná
Mladá žena je na sezení s dobře situovaným a ještě lépe placeným psychiatrem, aby se vyrovnala s tragickou a bolestivou událostí. Žena pomalu odkrývá fantaskní příběh spojený s tajemnou skříní. Zajímavě začatý příběh trošku snižuje množství zbytečně užitých explicitních výrazů, aby jej navíc docela pohřbil poměrně prázdný kýčovitě rychlý závěr.

Krátká letní brigáda – Mark E. Pocha
Vysokoškolsky vzdělaný mladý muž, ještě navíc v oboru estetiky, přes prázdniny rozváží pizzu. V autě neustále poslouchá maďarskou křesťanskou radiovou stanici. Najednou si uvědomí, že vysoké letní teploty znamenají konec světa a rozhodne se být křesťanským sebevražedným bombovým atentátníkem. Tohle byla opravdu nejhorší povídka celé knihy. Zde by se dal použít jen židovský výraz chucpe.

Odmaskuj se! – Ivana Gašparíková
Náctiletá sirota je svěřena do poručnictví svého strýce, který ji následně s sebou vezme na výlet do horského hotelu. Zde dívka přichází o poslední zbytky své dětské nevinnosti a snad i zdravého rozumu, protože se začíná její vidění světa prolínat s něčím naprosto jiným. Další narážka na Osvícení, ovšem forma zde překonala nadějný obsah. Stále se jedná o velmi solidní povídku.

Archiv – Petr Boček
Nově nastoupivší archivář si začíná postupně všímat jistých nevysvětlitelných jevů odehrávajících se v budově jeho nového pracoviště. Je postaven před nekompromisní volbu své zaječí podstaty vyjasnit si priority. Buď má na výběr záchranu vlastního života, anebo záchranu svého milovaného nového pracoviště před temnými silami, které nabývají na síle čím dál více. Petr Boček opět ukázal, že je mistrem hororové grotesky ve stylu svého předchůdce Miloslava Švandrlíka. A dokázal i ty kingovské odkazy do textu ladně zakomponovat.

Klauni – Miroslav Pech
Blíží se premiéra nového filmového zpracování příběhu To. A i na malém městě se najde párek milovníků tohoto díla, navíc ochotných i přes své problémy si tuto událost náležitě a naplno užít v kostýmech klauna Pennywise. Jedná se vlastně o takovou dramedy romanci. Svou upřímností milovníka potěší a jiného neurazí.

Dobrý manžel – Madla Pospíšilová Karasová
Fyzioterapeut při své práci najednou utrpí nechtěný šok, kdy po své nejméně oblíbené pacientce hned vzápětí ošetřuje svou nejoblíbenější. Spustí to u něj proud vzpomínek a potřebu se vyzpovídat o své bývalé manželce. Prostě a jasně Misery nechce zemřít, přesto by si autorka už jednou pro vždy měla uvědomit, i když napsala velmi dobrý a poutavý příběh, že happyendy do hororu prostě nepatří.

Miss Misantropie – Karel Doležal
Ve světě se začaly objevovat ženy s parapsychologickými schopnostmi, které jsou nebezpečné nejen pro sebe, nýbrž i pro své široké okolí. Ne nadarmo se tímto problémem začne zabývat americká vláda s následnými potenciálními možnostmi využití v armádě. Obzvláště aktuální tato otázka začne být, když se objeví hrozba způsobená objevenou mimozemskou civilizací. Tak tato povídka byla naprostá bomba! Spojení Kinga s Piknikem u cesty bratří Strugackých a zakončeno temnotou světa H. P. Lovecrafta dodalo tomuto textu punc naprosté dokonalosti. O biblickém prvku je lepší radši pomlčet.

Dívka, která měla ráda Stephena Kinga – Aleš Richter
Česká fanynka, dalo by se říci i fanatická milovnice nejen tvorby tvorby Stephena Kinga, která sice pracuje v supermarketu na pokladně, přesto si byla schopna zařídit svatyni plnou vzácných výtisků knih, artefaktů z filmů a na stěnách visících plakátů. Každopádně jednou přichází den, kdy se reálný svět propojí naprosto s tím jejím iluzorním. Jako pocta milovanému mistrovi tato povídka určitě funguje. Jedná se o promyšlené a propracované dílo propojující velké množství odkazů na Kingovo dílo. Ač je povídka dobře napsaná, postrádá to, co by jí dalo možnost přežít někde jinde.

Věřím ve vůni jasmínu – Jiří Sivok
Muž vzpomíná na svůj idylický život, který mu byl jednoho dne narušen příznaky blížící se smrti jeho drahé manželky. Takové té ženy, kterou prostě musíte milovat, takové co má vždycky pravdu. I přes autorovo opakování fráze: Klišé, klišé, samé klišé…, se bohužel opravdu jedná o docela klišé hororového příběhu. Jiří Sivok má rozhodně na napsání daleko lepšího příběhu, než byl tento. I tak se jedná o dobrý příběh, ovšem ne o skvělý.

Loučí se s vámi Královské zahrady (Epilog) – Murín Wolf
Vše zakončuje komiks o pronásledovaném násilníkovi dvojicí policistů, který vběhl do potemnělého městského parku. Mužská část dvojice tehdy odvážně rozhodne, že park oběhne, zatímco té ženské přikáže, aby vběhla dovnitř. Taková cigaretka má pak úplně jinou chuť ve spojení se strachem. I zde už došlo k únavě a lehkému snížení kvality jak akce, nápadů i napětí oproti prologu.

Této knize nelze uzmout jeden fakt a to ukázku nejčistšího citu snahy o vytvoření hororové pocty tvorbě už tolikrát zmiňovaného jména. To je z této antologie naprosto neoddiskutovatelně cítit a za to si zaslouží její editor Aleš Richter rozhodně zasloužený potlesk. Až na jeden příklad nesáhl vedle a zástupci zde obsažených příběhů rozhodně čtenáře zaujmou. Samozřejmě subjektivní hodnocení se budou lišit, ovšem to je naprosto v pořádku a knize to dodává na tolik potřebné různorodosti, jako má u slušně kvalitní antologie jít především.

Navíc se jedná o vizuálně opravdu krásnou knihu, která rozhodně zaujme svou pekelně temnou obálkou, jejíž vizuální podobu má na svém nejčernějším svědomí skvělý a talentovaný Jiří Dvorský. Ne nadarmo se říká, že nakonec všechny cesty vedoucí do Pekla jsou dlážděny dobrými úmysly. Navíc i Peklo má své hrdiny, takže mohou být tyto hororové záměry zcela lehce korunovány úspěchem. Zde v podobě minimálně velkého čtenářského zájmu. Dobře sestavené antologie prostě fungují a tahle mezi ně rozhodně patří a za přečtení stojí.

Vydavatelství: Fobos
Rok: 2024
Obálka: Jiří Dvorský