4.2
    4.0
Title: Strážkyně Metsan Valo (The Keepers of Metsan Valo)
ISBN: 978-80-277-3972-1
Illustrator: Famon Freeman
Page Count: 328

Anni mala v pláne stráviť čas s milovanou babičkou, tá však nečakane zomiera a zanecháva Anni väčšinu svojho majetku – dom v Mestan Valo, priľahlé lesy aj bankové účty. Zdá sa, že nie všetci sú s poslednou vôľou babičky spokojní a okolo rodiny sa začnú diať divné veci, ktoré vyvrcholia zmiznutím Anniinej matky. Doslova o pár hodín nato mizne ďalší člen rodiny. Anni začne pátrať po tom, čo skrývajú jej príbuzní, a medzitým sa okolitý les, v ktorom sa s bratom hrávali ako deti, mení na strašidelné miesto.

Kniha Strážkyně Metsan Valo je pestrou zmesou žánrov. Na čitateľov tu čakajú záhady, detektívna linka, rodinné drámy, trochu romantiky a k tomu aj nejaké to fantasy. Autorka Wendy Webb sa s príbehom pekne pohrala a všetky žánre do seba vhodne zapadli. Jej štýl je príjemný a pútavý, vhodne dávkuje jednotlivé informácie a odhaľuje presne toľko, aby to čitateľa neustále hnalo vpred. Nečakajte nejaké extra originálne a šokujúce odhalenia – minimálne fantasy záhady sa dajú relatívne rýchlo odhadnúť. S odkrývaním rodinných tajomstiev sa tiež nečaká do poslednej chvíle, ale detaily sedeli a napokon vznikla pekná mozaika. Báť sa asi nebudete (kniha nie je horor), možno ani to napätie nebude neznesiteľné, ale príbeh má slušné tempo a môže vás zabaviť na pár večerov alebo na lehátku pri mori či bazéne.

Chválim pestré a hlavne uveriteľné postavy. Autorke sa podarilo vytvoriť hrdinov, ktorí vystupovali zo stránok – a pritom, keď sa to tak vezme, boli celkom obyčajní. Anni zanechala vo Francúzsku život a vzťah, jej brat Theo zažíva manželskú krízu, no ani jeden z nich svoje problémy nerieši telenovelovo-dramatickým spôsobom. Práve naopak, nechce sa im o tom hovoriť, ale vidia možnosti a snažia sa rozhodovať najlepšie, ako sa dá. Výborný bol aj vývoj vo vzťahu k príbuzným, s ktorými si Anni a Theo dlhé roky veľmi nerozumeli. Niekedy pritom stačí tak málo – odložiť predsudky a snažiť sa jeden druhého spoznať. Toto bolo pre mňa asi najpríjemnejším prekvapením knihy; odrážala skutočný svet a dynamiku ľudských vzťahov naozaj skvele.

Do príbehu je veľmi jemne zapracovaný fínsky folkór a legendy. Ako som už písala vyššie, skúsený čitateľ fantastiky nebude mať problém z mnohých náznakov zistiť, čo sa v okolí Metsan Valo deje a aká úloha na Anni čaká. Nadprirodzeno je súčasťou miestneho života a autorka to napísala tak šikovne, že som mala chuť uveriť jej každú drobnosť. Jediné pasáže, pri ktorých som si trochu frustrovane povdychla, boli tie, kde Anni odmietala prijať nadprirodzeno a keď správcovia odovzdanie dôležitých informácií zbytočne naťahovali. Okej, na konci síce povedali, že Anni musela byť na pravdu pripravená, lenže mohlo sa to spraviť aj inak, ako len celé dni sedieť na zadku a čakať, ako sa mladá dedička rozhodne. Samozrejme, nedá sa prehliadnuť aj fakt, že veľa vecí bolo vyriešených veľmi rýchlo a jednoducho len preto, že Anniina babička bola bohatá. Ľudia z lokálnej komunity predbiehajúci sa o to, kto pomôže skôr? Vyjednávania s policajtmi a nemocnicou? Neexistujú prekážky a protesty, keď vaša rodina prispieva pravidelne štedrými čiastkami na chod mesta. Občas som si pomyslela, o koľko náročnejšie by to Anni mala, ak by na ňu nečakalo tlsté bankové konto a nepriestrelná rodinná reputácia.

Záverečné kapitoly mali dojemnú atmosféru a príbeh sa pekne uzavrel. Pri čítaní som si dobre oddýchla a dozvedela som sa aj niečo nové z fínskeho folklóru, ktorý autorka osobne pozná – pochádza tiež z rodiny fínskych prisťahovalcov, rovnako ako Anni. Po knihe teda siahnite, ak máte chuť na záhadu, no nič desivé ani príliš akčné. Ide skôr o rodinnú kroniku a odovzdávanie kultúrneho dedičstva ďalším generáciám; rodina tu má veľmi silné miesto. Strážkyně Metsan Valo je podobný typ knihy ako Dcery panství Foxcote, ale aj vďaka fantasy prvkom ma bavila viac. Odporúčam ako oddychové čítanie.

Recenzie na podobné knihy:
Dcery panství Foxcote
Sudička zo severu