Title: Zákon všech (The Rule of All)
ISBN: 9781542008303
Illustrator: David Curtis
Published: 2020 (EN)
Page Count: 329
Series Number: 3.

V treťom, záverčenom dieli série, pokračujú dvojčatá Mira a Ava Goodwinové v boji proti tvrdému režimu guvernéra Rotha. Komúna síce ovládla Texas, no guvernér so svojimi vernými zmizol a z diaľky podkopáva jej pozíciu. Kým sa časť Komúny sústredí na politické boje a spojenectvá, dvojčatá urobia všetko preto, aby našli Rotha a hlavne jeho vnuka Thea. Na scénu v rozhodujúcej chvíli prichádza stratená postava z nedávnej minulosti, ktorá má informácie o tom, kde sa Roth ukrýva. Ava a Mira sa so svojím tímom vydávajú po Rothových stopách, rozhodnuté konečne ho odstrániť z cesty.

Podobne ako druhý diel, aj záverečný je poriadne nadupaný akciou. Je tu už však menej skrývania a viac otvoreného boja, ktorý bude mať svoje obete. Na forme kapitol sa nič nezmenilo – máme tu znova rozprávanie z pohľadu niekoľkých ľudí: Avy, Miry, Owena a tentoraz Thea, ktorý dostáva svoju vlastnú úlohu a čaká ho cesta plná ťažkých rozhodnutí. Keďže je to chytrý chalan, kapitoly z jeho pohľadu ma bavili, rovnako ako Owenove. Theo navyše dokáže párkrát prekvapiť a na takého mladého človeka skutočne preukáže peknú duchaplnosť. Hoci má strach a je medzi nepriateľmi, prispôsobí sa a vyťaží zo situácie maximum. Oceňujem, že nešiel neustále hlavou proti múru a že sa nehral na mučeníka ako hrdinovia v mnohých knihách, ktorí sa snažia za každú cenu dávať najavo svoje posvätné ideály. Sestry Saundersové nezabudli na pragmatizmus a dobre spravili. Bavili ma aj Owenove kapitoly, no Mirine a Avine už menej. V tejto tretej knihe sú dvojčatá chvíľami trochu neznesiteľné. Veľmi rýchlo si zvykli na svoje vysoké postavenie v Komúne a nechápu, že sú predovšetkým symbolom zmeny, že nemajú skúsenosti a vek na skutočne dôležité rozhodnutia. Popularita im trochu stúpla do hlavy, začínajú veriť tomu, že ony musia zachrániť Texas a Štáty. Preto si tvrdohlavo robia, čo chcú, nerešpektujú vedenie Komúny ani pravidlá. Jasné, v knihe to musí dopadnúť dobre, vravela som si, ale popri tom som stále myslela na to, že v skutočnom svete by nemali toľko šťastia a pravdepodobne by dopadli zle, ešte než by sa dostali ku guvernérovi.

Občas v knihe vyskočila nelogická drobnosť – napríklad Haven je vzhľadom na svoj prežitý život nečakane zdatná v boji, akoby ho trénovala celý život. Alexander je ako senior tlačený do podriadenej pozície – kvôli neustálemu tínedžerskému hádaniu sa s Mirou nedokáže tím naplno zužitkovať jeho schopnosti a skúsenosti. Chápem, že ním Theovo zmiznutie otriaslo, ale správal sa ako urazený pubertiak. Mira na to aspoň mala svoj vek. Dvojčatá sa stále nepoučili – znova sa ocitnú v púšti bez zásob. Celkovo však kniha nebola napísaná zle a malé prešľapy sa dali tolerovať alebo prehliadnuť.

V tomto dieli sa rozvíja aj romantická linka. Ava má svoje vzácne momenty, zatiaľ čo Mira na ne celý čas čaká. Bolo to milé a čitateľky si isto prídu na svoje. Tieto scény sú pekným doplnkom deja a páčilo sa mi, že autorky nedovolili romantike prevládnuť. Hlavná dejová línia je jasná a nikto ani na chvíľu neprestáva myslieť na to, že Rotha treba zastaviť, pretože ten má skryté eso v rukáve. Záverečné kapitoly boli hlavne vďaka Theovi veľmi dobré. V boji hlavné postavy znova chráni obrovské šťastie, niektorí z ich okruhu sa však do bezpečia nedostanú.  Finálna konfrontácia s Rothom bola tiež vyriešená dobre, realisticky a bez zbytočnej drámy.

Posledný diel série ma bavil o niečo menej ako druhý, pretože už v ňom sila spoločnosti nemala miesto. Sústredil sa len na individuálny boj medzi hlavnými aktérmi a ich podpornými skupinami; a ako som spomínala vyššie, dvojčatá v niektorých scénach premýšľali a konali príliš arogantne. Napriek tomu išlo o príjemné čítanie, príbeh bol dostatočne akčný, aby udržal moju pozornosť, a niektoré postavy som si obľúbila. Môžem teda Rule of All hodnotiť ako veľmi slušné ukončenie dobrej série. Predpokladám, že hlavne mladší čitatelia by mohli byť nadšení z niektorých scén a príbehových zvratov. Vzľadom na absenciu erotiky a skutočne drsných opisov je kniha a séria vhodná aj pre mladších tínedžerov. Vyskúšajte, ak budete mať šancu.

Linky na recenzie predchádzajúcich dielov:
Zákon jednoho – prvý diel
Zákon mnoha – druhý diel