4.0
Psycho
Title: Psycho
ISBN: 978-80-277-3087-2
Illustrator: Adéla Korbelářová
Page Count: 233

Norman Bates a jeho matka vedú motel, ktorému sa nedarí tak dobre ako pred výstavbou diaľnice. Batesova matka je tvrdá a dominantná žena, ktorá svojho syna sekíruje a v podstate psychicky týra. Závislí jeden od druhého žijú sami dvaja v dome nad motelom. Jedného večera sa v hoteli zastaví Mary Craneová, ktorá zamestnávateľovi ukradla veľkú sumu peňazí a je na ceste za svojím snúbencom, Samom Loomisom. Mary dúfa, že nájde spôsob, ako ho presvedčiť, aby peniaze použil na splatenie svojich dlhov, lebo potom sa budú môcť vziať. Mary netuší, že sa jej motel Batesovcov stane osudným. Zo sprchy už totiž nevyjde živá a o motel sa čoskoro začne zaujímať nielen jej vystrašená sestra, ale aj Milton Arbogast, súkromný vyšetrovateľ, ktorý pátra po Mary a ukradnutých peniazoch.

Patrím k tým ľuďom, ktorí doteraz nevideli Hitchcockov kultový film. Jediné, čo som o príbehu vedela, bolo, že hlavný hrdina sa volá Norman Bates a že tú krátkovlasú herečku niekto dobodá v sprche. Teda predpokladala som, že to bude Bates – veď o ňom sa rozpráva v súvislosti s príbehom. A keďže uprednostňujem knihy pred filmami, využila som akciu na Knihy Dobrovský a kúpila som si ebook, zvedavá na to, či kniha bude dobrá.

Prvá kapitola-dve ma až tak nechytili a trochu som sa obávala, čo sa z príbehu vykľuje; či to nebude ten vzácny prípad, kedy film prekonal aj knihu. Spolužitie Batesa a jeho matky bolo opísané dobre, ale prekážalo mi, ako sa nakoniec všetko stočilo k tomu, že všetky mladé ženy sú d*vky. Vtedy mi obočie mizlo vo vlasoch a dúfala som, že také priblblé kecy nebudem musieť čítať až do konca. Potom sa zjavila Mary a namiesto toho, aby bola nenápadná, len sa usmievala a držala hubu a krok, nielenže príjme pozvanie na večeru, ale ešte sa do Batesa drzo pustí kvôli jeho matke a je veľmi nepríjemná. Jej správanie mi nedávalo veľmi zmysel, ale možno to bolo z nervov? Čoskoro prišla scéna v sprche, čo ma prekvapilo; predpokladala som, že bude až na konci knihy ako súčasť „veľkolepého“ finále. Tam som knihu na niekoľko týždňov odložila s tým, že zatiaľ priemer, a donútila som sa vrátiť sa k nej, lebo nemám rada nedočítané príbehy. A potom sa to parádne rozbehlo.

Pôvodne som čakala, že pôjde o slasher, v ktorom bude kopa žien utekať pred vraždiacim maniakom, ale nakoniec to malo k hororu tak blízko ako paradajka ku kokosovému orechu. Psycho by som zaradila medzi psychologické thrillery. Prakticky celý dej ťahajú vpred Lila a Sam, ktorí sa snažia zistiť, čo sa s Mary stalo. Hľadajú stopy, dôkazy a snažia sa získať pomoc príslušných orgánov, no policajtom sa v malom mestečku do práce veľmi nechce, navyše keď naháňajú po okrese bankových lupičov. Maryine stopy končia v moteli a dvojica je presvedčená o tom, že to nebude náhoda. Rozbieha sa tak zaujímavá hra kto z koho, hoci Lila aj Sam nehrajú príliš chytro. Sú neopatrní a naivní, hlavne Lila koná bez premýšľania a iba na základe emócií. Autor to však vykompenzoval dynamickým rozprávaním, pri ktorom stránky rýchlo ubúdajú, až sa zrazu človek dostane na koniec. Príbeh bol skvelý, čo sa napätia týka, a autor pekne odhaľoval drobnosti z Batesovej minulosti, ktoré do seba pekne zapadli. Niektoré veci som naozaj nečakala – napríklad detaily týkajúce sa Batesovej matky. Práve vďaka tomu je kniha chytrejšia a nie prvoplánová.

Postavy boli vykreslené dobre, dialógy pekne plynuli a autor sa nezdržiaval zbytočnosťami. Na úplnom začiatku som síce bola skeptická, no našťastie ma kniha chytila a čím ďalej, tým viac ma bavila. Ak uvažujete nad prečítaním, vážne od toho nečakajte horor. Atmosféra je ponurá, no báť sa pravdepodobne nebudete. Skôr budete chcieť vedieť, kto nakoniec zvíťazí a koho ďalšieho Bates oklame. Dobré čítanie na večer.

Tipy na napínavé čítanie:
Ghúl: o monštrách v rôznych podobách
2084: Strašidelný obraz rozdelenej Európy