Recenzia bola napísaná pre portál Děti noci a je uverejnená so súhlasom autora.

Pornoland (Porn Land)
Title: Pornoland (Porn Land)
ISBN: 978-80-88635-77-2
Illustrator: Michal Březina
Published: 26.06.2024
Page Count: 204

Někdo toto odvětví lidské tvořivosti považuje za umění, jiný zase za nechutnost hodnou odsouzení do zkázy plamenů pekelných. Každopádně pornografie ve svých různých podobách patří k lidské přirozenosti a životu již od úsvitu civilizace.

Dva spolubydlící Phil a Zed by nemohli být rozdílnějšími. Phil je bývalý armádní IT odborník milující porno a Zed je prostě jen normální zakřiknutý introvertní mladík, který od svého světáckého spolubydlícího musí snášet sarkastické a sexistické poznámky na svou nezkušenost v milostných oblastech života. Phil nejen, že porno miloval, on jej sbíral se zarputilostí hodnou fanatika. Na tom by nebylo možná nic až tak zvláštního, kdyby oba tito muži nežili ve světě, kdy byla jakákoliv forma pornografie přísně zakázaná. To ovšem pro někoho s Philovými znalostmi nebyla vůbec žádná překážka a on mohl nerušeně prohledávat zákoutí internetu beze strachu, že by jej někdo mohl vystopovat, natož odhalit. Vše se změní, když narazí na jednu prastarou stránku s názvem Pornoland a i přes Zedův rázný nesouhlas klikne na odkaz na této stránce. Následně se stane něco zvláštního. Za hlasitých zvuků ženského vzrušeného vzdychání a v intenzivní záplavě červeného světla valícího se z monitoru počítače se oba mladíci najednou přesunou do jiného světa. Téměř okamžitě zjišťují, že obyvatelé tohoto místa doslova pornem žijí. Phil a Zed postupně odhalují tajemství tohoto světa a svou roli v něm, která není vůbec náhodná. Jsou totiž jediní, kteří mohou zachránit nejen Pornoland, nýbrž i svůj vlastní svět a vrátit mu požitek z porna. Při tomto bizarním dobrodružství musí čelit množství nebezpečí, zažívat mnoho absurdních situací a pochopitelně i nespoutaného sexu.

Pro českého čtenáře do této chvíle neznámý americký spisovatel Kevin Shamel se představuje díky nakladatelství Golden Dog rovnou převelikým trumfem v žánru bizarro fiction. Jeho román Pornoland je naprostá ztřeštěnost v tom nejlepším slova smyslu tohoto žánru. Autor nádherně vystihuje ducha pornografie, jejíž rozličné tématické okruhy pornoprůmyslu spojil do jednoho chumlu a umístil do fiktivního světa na stránkách své knihy. Zcela dokonale vykresluje jednotlivé jejich aspekty od hloupých prvoplánových dialogů postav pornofilmů, různých témat porna, přes celou mytologii vzniku místa, na němž se hlavní dvojice objeví. Jde o znovu nalezení a sestavení vícero ztracených kusů magické knihy Pornomicron. Prozrazovat jednotlivá nebezpečí, kterým při tom musí čelit, by bylo necitlivé spoilování vůči potenciálnímu čtenáři a to by byla věčná škoda, ochudit jej o nezkalený požitek z příběhu.

Co se dalšího autorovi povedlo na výbornou je psychologická práce se samotnou hlavní dvojicí. Zatímco ze začátku mají jasně rozdělené charaktery i role, kdy je jasné, že Phil a Zed by se nikdy nemohli stát pro svou fatální rozdílnost přáteli, pokud by je náhoda nesvedla dohromady jako spolubydlící do jednoho bytu. Ovšem v průběhu příběhu se vše zásadně mění. Phil pomalu ztrácí svou do té chvíle neotřesitelnou roli machistického světáka. Ze Zeda se naopak stává sebevědomý mladý muž se schopnostmi působit na něžné pohlaví takovým kouzlem, o kterých neměl ani nejmenší tušení, že by jich byl schopen. Přesto vzájemná interakce mezi nimi stále skvěle funguje a navzájem se oba doplňují při všem co společně prožívají.

Román Pornoland je ztřeštěná jízda, při které se čtenář bude přímo královsky bavit. Pravda, není úplně pro každého. Knize by se jistě měli vyhnout ti, jejichž morální kvocient je až příliš vysoko a podobné věci pro ně znamenají zavrženíhodné nechutnosti. Ovšem ti by vlastně neměli číst asi žádnou knihu v žánru bizarro fiction. Pro všechny ostatní bude každá stránka knihy laskominou, u které občas vyprskne i smíchy. Nebude ochuzen ani o nečekané zvraty s ještě nečekanějšími rozuzleními. Vše je podpořeno skvělým překladem Martina Štefka, bez nějž by český čtenář zůstal ochuzen o takovýto žánrový klenot. Každopádně, aby zde nebyl jen výčet pozitiv, má tato kniha jeden neodpustitelně zásadní nedostatek. Je až nechutně příliš krátká!

Máte radi bizarné príbehy, alebo chcete zistiť, akú môžu mať podobu? Prečítajte si poviedku od autora tejto recenze, Pavla Skořepu:
Prostinké nevýhody uvrhnuté kletby (upozorňujeme na nutné overenie veku)