(Recenzia bola napísaná pre portál Děti noci a tu je uverejnená so súhlasom jej autora.)

Pahltné
Title: Pahltné
ISBN: 978-80-974235-2-0
Illustrator: Alexandra Power Art
Page Count: 190

Rozvrátit zakořeněné vidění podoby světa vnímaného úzkou perspektivou venkovského lidu se dá pouze drastickým zásahem zvenčí, nikoliv zevnitř. Toto rozbití ideálů s sebou většinou přináší zkázu minimálně na úrovni rozvratu společenských hodnot a úpadku obyvatelstva, v tom nejhorším možném scénáři vede k zániku komunity i celé obce.

Otec Karol je farářem poklidné obce Pahltné. Tato obec se nachází kdesi na východě Slovenska. Vede tam pouze jedna cesta, a to neudržovaná polní komunikace. Je jasné, že obyvatelé této obce vedou ospalý, poklidný život, i když zde zhruba před osmdesáti lety došlo k blíže nevysvětlené katastrofě, která stála život asi polovinu jeho obyvatel. Tato katastrofa je spojena s nechvalně známým Gejzou Benediktem, podivínem, o kterém se šušká, že měl pletky s temnými silami. Místem katastrofy byl vyschlý močál, který se nachází za vsí a spolu s Gejzou pozřel i kosti oné poloviny obyvatel Pahltné. Klid skončí, když dojde k velmi podezřelé krádeži na faře a obyvatelé se začnou chovat zvláštně. Hlavně preference jejich chutí prozradí otci Karolovi, že není něco s jeho ovečkami ve farnosti v pořádku. On sám o chuť jako o jeden ze smyslů přišel z nešťastné lásky, když v mládí holdoval lacinému alkoholu podezřelého původu. Čímž je možná jedinou nadějí na záchranu svých farníků i obce samotné.

Lukáš Polák svým nejnovějším, v pořadí druhým románem Pahltné, jenž vyšel u relativně mladého slovenského vydavatelství Príbeh, vzdal upřímnou poctu svým oblíbeným subžánrům hororu. Od splatterpunku přes body horror až po lovecraftovskou tematiku vytvořil ucelený příběh, který právě díky koktejlu těchto subžánrů není obzvláště na Slovensku ničím běžným. Pokud nejde přímo o první vlaštovku. To z této knihy dělá něco jedinečného. A tato exkluzivita dokáže velmi lehce vymazat i nějaké ty drobné nedostatky.

Autor má opravdu do hloubky podchycené jednotlivé stereotypy venkovského obyvatelstva. Proto jeho karikaturní postavičky v hlavních i vedlejších rolích tolik při četbě baví a působí přímo živě. Každý podobné typy lidí zná, každý nějakou tu klevetivou babku anebo zarytého zemědělce pěstujícího zeleninu, hogo fogo starostu či místního největšího pijana a mnoho dalších někde potkal. O faráři věčně ovíněném z mešního vína ani nemluvě. Snad jen ten obecní blázen tam chybí.

Dalším velkým plusem je promyšlenost a provázanost vymyšleného světa. Lukáš Polák v něm s rutinou sobě vlastní propojuje všechny své příběhy, čímž se jeho svět stává komplexním. K tomu by se hned hodilo zmínit, že v antologii Slovenské temno (Hydra; 2022) se nachází autorova povídka Muž v mokrom odeve, která je prequelem k románu Pahltné.

Zcela nepopiratelný je i autorův tvůrčí posun od jeho prvního románu Kriaky. Techniku psaní delšího příběhu zvládá ve svém novém vyprávění daleko lépe, přesto by se mohl zaměřit na některé silné okamžiky v příběhu a více je atmosféricky rozvést. Příběh vede spíše povídkovou vyjadřovací formou.

Každopádně se jedná o skvělou knihu, která pobaví, znechutí i zamrazí u srdce každého pravého hororomilce. Hodí se do každého prostředí, do každého počasí a nezáleží při její četbě ani na ročním období. Takovýchto autorů v našem malém československém rybníčku není věru nikdy dost. Lukáš Polák dokáže čtenáři podávat své nechutnosti s až neuvěřitelnou lehkostí. Navíc je zarputilým propagátorem hororu na Slovensku i v Čechách, na conech i na internetu.

Bonusovou povídku s názvem Dom sĺz autor napsal až po dokončení románu. Byla čtena na křtu knihy v bratislavském Funtasticu. A nejspíš zamýšlenou chybou v matrixu se ocitla i v samotné knize. Zasvěcení vědí proč.

Knihu kapesního formátu navíc zdobí až poetická, radostnými barvami malovaná obálka a neméně krásné vnitřní černobílé ilustrace od umělkyně Alexandry Power Art.

Vydavatelství: Príbeh
Rok: 2024