Sociopat
Title: Sociopat
ISBN: 978-80-278-0192-3
Illustrator: Lukáš Tuma
Published: 21.05.2024
Page Count: 348

Vydavateľstvo Epocha vydalo v máji románový debut rumunsko-českej autorky D. B. Peck. Kniha s názvom Sociopat je rozdelená na dve časti. V prvej časti sa zoznámime s Emmou, ktorá nemala ľahký život. Vyrastala v rodine, ktorej vládol tyranský otec a jej babička, slávna speváčka, sa k nej tiež nesprávala najlepšie. Sklamal ju aj starší brat, ktorý pod vplyvom traumy z rodiny začal brať drogy. Emmini rodičia zahynú pri autonehode a ona sa z nemocnice dostane priamo do detského domova. Napokon si vybuduje dobrý život a stúpa na pracovnom rebríčku. Popri tom však začne chodiť na terapie, pretože je presvedčená o tom, že sa z nej stal sociopat – vypli sa jej emócie a nedokáže primerane reagovať. Okrem toho jej život komplikuje Samuel, detektív, ktorý je presvedčený o tom, že Emma nie je len sociopatka, ale hlavne sériová vrahyňa. Pokúša sa dokázať to za každú cenu. Pravdu má však len jeden z nich. Je Emma naozaj vrahyňa, alebo je to Samuel, kto sleduje svoje vlastné ciele?

Krimi a psychologické príbehy čítam menej, pretože rada s knihami unikám do iných svetov. Pri románoch z našej reality sa to úplne nedá, ale pravidelne príde čas, kedy si aj od fantastiky musím oddýchnuť. Preto mi kniha Sociopat prišla vhod. Pustila som sa do nej bez očakávaní a čítala sa mi veľmi dobre, pretože autorka má príjemný štýl a dokáže dobre priblížiť a poprepletať životy svojich literárnych hrdinov. Koncept to bol naozaj zaujímavý. Najprv svoj životný príbeh vyrozprávala Emma, a potom prišiel na scénu Samuel, ktorý sa snažil usvedčiť ju z klamstiev. Autorka zvolila dobrý spôsob rozprávania – Emminu minulosť odhaľovala postupne, po malých kúskoch, z ktorých postupne vznikala pestrá mozaika. V druhej časti knihy pekne zmenila tón a prispôsobila ho mužskému hrdinovi.

Ak sa chystáte do knihy pustiť, nečakajte akčnú či drsnú detektívku na štýl škandinávskych autorov. Nie je to ani šialená naháňačka kto z koho pod tlakom času a so škrípajúcimi brzdami. Emmin príbeh plynie relatívne pokojne, dynamika rozprávania sa zrýchli až v druhej polovici, kedy na scénu príde Samuel a bude sa snažiť dokázať Emminu vinu. Nazriete do každodenného života oboch postáv a autorka príbeh napísala tak šikovne, že prinúti pochybovať aj vás. V istej chvíli môžete byť zmätení rovnako ako hlavní hrdinovia a možno sa dostanete do bodu, kedy si poviete, že hociktorá z nasledujúcich variánt môže byť správna:

a. Emma je vrahyňa a Samuel má pravdu;
b. Emma nie je vrahyňa a Samuel je ten sociopat so skrytými motívmi;
c. Emma nie je vrahyňa a Samuel sa mýli tiež;
d. Emma je vrahyňa, ale aj Samuel má svojich démonov.

Jedna z možností je správna, ale ktorá to je, zistíte až v závere knihy. Autorka sa s čitateľmi pohráva a zbytočne im to neuľahčuje. Ak čítate psychologické thrillery pravidelne, možno príbeh prekuknete rýchlo, ale možno sa necháte oklamať. Indície sú naozaj všelijaké a bude záležať od skúseností a všímavosti čitateľa.

Musím priznať, že som čakala o trošku grandióznejší záver. Niektoré rozhodnutia, ktoré ku koncu knihy padli, hlavne Emmine, sa mi zdali príliš jednoduché a v istom bode mi chýbal logický zmysel. Po tom všetkom, čo sa v knihe dovtedy udialo, som čakala ešte niečo viac, čo by ma sfúklo zo stoličky. Na druhej strane, dá sa to brať aj tak, že sa autorka očakávaniam vyhla a našla si originálnejšiu cestu. Záleží od uhla pohľadu. Knihu však celkovo hodnotím vysoko – čítanie ma bavilo a pekne sa prelínali žánre. Hlavne to pre mňa bolo celkom nové a páčilo sa mi, že mi po dočítaní zostalo pár otázok, nad ktorými som ešte chvíľu premýšľala. D. B. Peck vie písať veľmi pútavo a ak vás psychologické hry bavia, určite knihu skúste. Ja som spokojná a som zvedavá, s čím príde autorka nabudúce.

Knihu na zrecenzovanie poskytlo vydavateľstvo Epocha.

Tipy na knihy:
Psycho – slávny príbeh Normana Batesa – psychothriller ako predloha kultového filmu