Kladivo na čaroděje:Pád do reality
Title: Kladivo na čaroděje:Pád do reality
ISBN: 978-80-278-0213-5
Illustrator: Dominik Broniek/Lukáš Tuma
Published: 04.09.2024
Page Count: 378

Čo najradšej píšu mnohí autori? Viacdielne série. Čo vydavateľstvá nerady vydávajú? Viacdielne série. Slovenský trh nie je dostatočne veľký, aby sa na ňom rozsiahlejšia séria udržala, navyše zo žánra fantasy. S každým novým dielom čísla predaja a záujem čitateľov o niečo poklesnú. V Česku sú celkovo podmienky na vydávanie kníh lepšie, ale ani tamojšie vydavateľstvá nebudú skákať nadšením, ak im ponúknete trinásťdielnu ságu. Musí to byť niečo sakramentsky kvalitné, aby to udržalo pozornosť čitateľov dlhodobo. Séria Kladivo na čaroděje, ktorá vychádza v Epoche, musí takou zákonite byť, keďže prvú sériu tvorí dvanásť kníh a práve vyšla úvodná kniha do pre druhú sériu – Kladivo na čaroděje: Pád do reality.

Ide o plnokrvné urban fantasy – dej sa odohráva v Prahe, v ktorej nečakané gejzíry magickej moci začínajú spôsobovať problémy. Mágiu totiž získavajú aj takí ľudia, ktorí o nej nemali dovtedy potuchy alebo na ňu neverili. Niektorí budú chcieť využiť príležitosť a budú sa snažiť ovládnuť všetky možné zdroje, aby posilnili svoju moc a nastolili nové poriadky. Proti nim sa postavia elitní trénovaní mágovia na čele s Walterom Semerádom a Kiliánom, starými známymi z predchádzajúcej série. Karty zamieša bývalá agentka z ich tímu Klaudie aj Felix Jonáš, ktorý sa nejakým záhadným spôsobom dostal na stanicu na obežnej dráhe a jeho cesta za záchranou bude plná cvakajúcich zubov… a toaletného papiera.

Jiří Pavlovský napísal päť z dvanástich dielov prvej série a tentoraz spojil sily Martinou D. Antonín, ktorá má v prvej sérii svoj vlastný samostatný zárez (ôsmy diel s názvom Pekelná šleha). Spolupráca je to vskutku vydarená. Pád do reality výborne kombinuje niekoľko dejových línií a dokáže udržať čitateľovu pozornosť do poslednej strany. Príbeh je plný zvratov, skvelého napätia a zaujímavých postáv, z ktorých niektoré skrývajú zásadné tajomstvá. Samozrejme, nosným prvkom je sarkastický až čierny humor, ktorý ihneď cítiť už z anotácie na obale knihy. Autori ani v tomto nesklamali – hlavne v prvých kapitolách som sa parádne bavila a tešila som sa vždy, keď sa na scéne zjavil Felix Jonáš. Jeho časti boli najzábavnejšie a niektoré poznámky vážne stáli za to!

„V místnosti byla gravitace a šero. Světlo se v ní vyskytovalo tak nějak neochotně a spíš jen aby si to mohlo v budoucnosti napsat do životních zkušeností.“

Kniha je plná popkultúrnych odkazov, ktoré osobne milujem – spomína sa napríklad aj John Wick. Niekoľkokrát. Autorský štýl teda perfektný, sadol mi stopercentne. Vychutnala som si aj prostredie Prahy, pretože príliš často sa k urban fantasy z našich končín nedostanem. Záverečná tretina knihy prekypovala akciou a čítala som ju neskoro v noci klasickým knihomoľským spôsobom „ale fakt už len jednu kapitolu.“ Kniha samozrejme spomína udalosti z predchádzajúcich dielov, ale autori to spravili veľmi šikovne – v štýle teaser trailerov, takže niečo základné si poskladať viete, ako napríklad to, že kto bol šéfom alebo členom zásahovej skupiny, no autori neprezrádzajú žiadne detaily. Respektíve, keď už niečo prezradia, lebo je to dôležité pre pochopenie pozadia udalostí, spravia to takým spôsobom, že mi zvedavosť kľala bok. Takže už pokukujem po celej prvej sérii v elektronickej podobe na stránkach Epochy, pretože vážne chcem vedieť, čo všetko sa dialo pred Pádem do reality!

„Měl už přístup skoro k celé stanici. Nebylo to tak jednoduché, ne vždycky bylo všechno tam, kde to bylo včera, ale našel mnoho užitečných věcí. Dokonce i nějaké instrukce – bohužel nebyly tyhle instrukce psané pro člověka, kterému dělalo problém i pořádně zaparkovat škodovku. Na tyhle instrukce jste museli mít tři vysoké školy, abyste pochopili aspoň tiráž.

Trochu som sa na začiatku čítania obávala, že ako to dopadne, keďže som nepoznala predchádzajúce diely, ale kniha je napísaná tak, že nepotrebujete poznať udalosti prvej série. Pomôže vám to lepšie si poskladať kúsky skladačky, to nepopieram, no príbeh si dokážete vychutnať aj tak. Keď sa obzriem na série, ktoré som za posledný rok čítala (nebolo ich tak veľa; uprednostňovala som „jednorázovky“), tak môžem s pokojným svedomím povedať, že Pád do reality bol najlepší úvodný diel série. Teším sa na pokračovanie a zapíšte ma na zoznam fanúšikov Kladiva na čaroděje!

Za knihu poskytnutú za účelom recenzie ďakujem vydavateľstvu Epocha. A tento fakt nemá žiadny vplyv na moje hodnotenie. 🙂

Vážne, prečítajte si to, ak máte rady fantasy skombinované s vydareným sarkastickým humorom.

Tipy na čítanie: