Kde spí nejkrásnejší upírka
Title: Kde spí nejkrásnejší upírka
ISBN: 978-80-7475-207-0
Illustrator: samphotostock.cz
Published: 2017
Page Count: 210

Krásna Madlenka je zamilovaná do Michala, syna bohatého radného. Rodiny však ich láske neprajú, a tak musí Madlenka kvôli klamstvám a ľudskej zlobe opustiť svoj domov. Život pre osamelé dievča nie je ľahký a jedného dňa sa úplne zvrtne, keď v hostinci zastaví záhadný kočiar. Madlenka sa chce postarať o cestujúcich a nazrie dnu netušiac, že v kočiari tajne prevážajú spútaného upíra. Ten nepotrebuje veľa priestoru, aby dievča ovládol. Madlenka ťažko ochorie a čoskoro už nebude patriť k smrteľníkom.

Na knižných výpredajoch je dobré to, že sa človek dostane k titulom, ktoré by si inak nielenže nekúpil, ale ani nevšimol. Kde spí nejkrásnejší upírka od českej autorky Blanky Jehlíkovej je jednou z takých kníh. Upírsky román (uvádzaný aj ako novela) odohrávajúci sa v českom prostredí a v minulosti som si nemohla nechať ujsť.

Madlenkin príbeh by som nazvala klasickým gotickým románom – tak formou, ako aj obsahom. České dedinské prostredie poskytlo dobré pozadie pre dej. Svet sa vtedy zdal menší, ľudia sa pohybovali v obmedzenom priestore a nevedeli, čo sa deje o šesť dedín ďalej, nieto ešte kdesi za hranicami. K tomu pridajme množstvo povier, legiend a mýtov a dostaneme solídny základ pre duchársky, resp. upírsky príbeh. Atmosféru teda autorka zvládla veľmi dobre; vychutnala som si ju lepšie asi aj preto, že inak vnímame udalosti odohrávajúce sa v relatívnej blízkosti. Noc, tajomstvá, záhady, duchovia a príšery skryté v tieňoch – toto milovníkov gotiky isto poteší.

Autorka prispôsobila aj rozprávačský štýl zákonitostiam gotického románu. Nečakajte teda moderný jazyk a slang; do knihy sa vkradol závan archaizmov a dávnych čias, je to však dobre vybalansované so súčasnou rečou, takže s čítaním nebude mať nikto problém. Taktiež je tu menší dôraz na dialógy a prežívanie postáv. Rozhovorov je v knihe relatívne málo a sú len obzvláštnením deja, pretože sú krátke. Väčšinu údajov sa dozvieme z opisov udalostí. Autorka aj tu zostáva stručná, väčšinou vecne rozpovie čitateľovi, čo sa deje. Mám síce radšej dynamickejšie texty, kde sa kladie väčší dôraz na dialógy a vnímanie knižnej reality prostredníctvom postáv, ale tu som to brala ako znak gotického románu, takže mi to neprekážalo. Kniha vďaka tomu pripomína staršie texty – akoby bola napísaná pred sto rokmi.

Madlenka postupne objavuje svoje schopnosti. Nemá žiadneho učiteľa ani radcu, všetko musí zistiť sama. Učí sa veľmi rýchlo – prakticky sa jej darí všetko na prvýkrát. Pri inej knihe by som trochu krčila nosom, lebo ma už koncept, kedy postava dostane všetko bez námahy, dlhší čas nebaví, ale v tomto prípade to vhľadom na atmosféru a žáner bolo celkom ok.

Škoda, že bol záver knihy taký rýchly. Valburga mohla byť celkom zaujímavou protivníčkou, hoci bola mladá a neskúsená. V istej chvíli to vyzeralo tak, že dokáže premýšľať a uspeje tam, kde kvôli pýche zlyhala stará čarodejnica, ale pri prvom neúspechu sa okamžite vyautovala a zničila samu seba. V knihe tak chýbal schopnejší protivník, ktorý by zaujímavo zamiešal karty. Inak ale chválim realistický pohľad na udalosti a to, že sa autorka vyhla prehnanému pátosu.

Tu, na konci recenzie, sa ešte vrátim k úvodnému slovu. Autorka tam spomína niektoré fakty z minulosti – spravila si totiž prieskum v archívoch a inšpirovala sa udalosťami, ktoré tam boli zapísané. Dnes už sa nedozvieme, či kedysi dávno v Libavej naozaj vyčíňali upíri, ale zdá sa, že nejakú dobu sa tam naozaj čosi dialo. Možno lokálna epidémia zmutovaného vírusu, ktorú v tej dobe pripísali pôsobeniu temných síl? V každom prípade atmosféra vďaka tomu nabrala grády. A nemôžem nespomenúť, že autorkina irónia v úvode bola skvelá! Priamo v knihe ju nepoužila, veď do gotického románu by sa asi veľmi nehodila, no rada by som si prečítala príbeh, kde by naplno využila túto svoju silnú stránku. Knihu som prečítala dosť rýchlo a bola to príjemná upírska oddychovka, ideálna pre tropický letný večer. Ak máte radi tému upírov, dajte šancu aj tomuto príbehu.

Recenzie na ďalšie upírske knihy:
Najlepšia upírska kniha – a nie je to Dracula!
Děti noci trpia hlúpymi chybami