Clitoria – skrytá tajemství smyslnosti na první pohled nenápadné modré knihy

Jsou knihy, které zaujmou již na první pohled svou chytlavou obálkou. Jiná otázka je, jestli jejich obsah dokáže dostát takovémuto vnějšímu prvopohledovému příslibu. Některé jistě ano, jiné zcela určitě ne. A pak jsou tu právě knihy, na pohled nenápadné, jejichž tajemný obsah může být skrytým skvostem.

Clitoria
Title: Clitoria
Illustrator: Peter Zbončák, Ines Bjelić a Simona Hanes

Jedním z takových skrytých skvostů je sbírka básní s poeticky výmluvným názvem Clitoria. Básně v ní obsažené nemohl napsat nikdo jiný, nežli žena, zralá básnířka Denisa Barancová (Godavová), jejíž hlas je jemně tichý, přesto silný ve svém projevu. Tedy je zde výjimka dvou básní od Simony Hanes (Apokalypsa, Weeping Whispers Of Quarantine). Cudnou, přesto intenzivní erotičností prostoupené básně dávají čtenáři pocítit sílu smyslnosti fantazie vlastní pouze ženě. Jedná se o jednosměrnou vstupenku do duše ženy, pro níž je erotika nedílnou a nenahraditelnou součástí jejího života. A takovéto čtenářské nabídky se prostě neodmítají.

Nejde pouze o samotné texty. Tato kniha má navíc neoddiskutovatelně přidanou hodnotu v celkovém pojetí jejího vizuálu. Jelikož si autorka přizvala na pomoc několik dalších citlivých tvořivých duší, aby jí pomohly ve vytvoření tohoto uměleckého díla v podobě jedné knihy, která tolik ladí oku, mysli i duši. Verše se prolínají s fotografiemi, ilustracemi, dokreslujícími celkový odraz uměleckého obrazu.

Dokonce je zde i obsažena čtveřice receptů na deserty, které by se tolik hodily k sladkému zakončení ve vášních prožité nejedné noci. I ty jsou psány hravým jazykem plným smyslných narážek, a i když by průměrný muž podle nich nejspíš nedokázal připravit vůbec nic, stejně se mu budou krásně číst. A zatímco žena bude připravovat tyto lahodné laskominy, může mezitím alespoň připravit čerstvě namletou kávu. Autorkou těchto receptů je Alexandra Cviková a do poeticko-erotické roviny je upravila sama básnířka.

Kniha se skládá ze dvou oddílů, z nichž ten první a větší nese jméno samotné sbírky Clitoria s podtitulem Kvieťa modrej rozkoše. Druhý oddíl nesoucí název Nana – mäta kučeravá, již jednou v malém nákladě vyšel samostatně, ovšem privilegium si tuto útlou sbírku přečíst měli pouze autorčiny nejbližší, neboť ji celou rozdala, asi jako sama sebe ve svých básních.

Poezie je emocionálním oknem do básníkovy duše a ta erotická navíc vede čtenáře do těch nejtajnějších a nejhlubších zákoutí, která nakonec při četbě může odhalovat i v sobě. Právě proto je tato sbírka naprostým balzámem, plným jemných náznaků a smyslných narážek, které namísto aby nějak prvoplánově cílily na nižší pudy Pekla, vedou každým veršem jako schod po schodu rovnou až do Nebes smyslnosti. A přesně v tomto má dobrá erotická poezie svůj nezastínitelný význam na světě.

Básně s názvy jako Suknička, Nechaj sa milovať, Jazva či Posaď si ma do lona už samy o sobě odemykají zvědavost fantazie k prozkoumání každého verše každé jedné básně, ve spojení s každou jednou ilustrací umělecké dvojice Ines BjelićSimony Hanes nebo fotografie Petra Zbončáka, kteří si ošperkování básní svými vlastními vizuálními pojetími spravedlivě rozdělili. Tak vyvstává už pouze jediná otázka: Vypravíte se na tento výlet hned, anebo za jedno zamávání motýlích křídel?

Poslední a neméně důležitou součástí a vlastně i velkým bonusem je audioverze všech básní, které v největším dílu načetla herečka Zvolenského divadla J. G. Tajovského Lucia Letková, čtyři autorka Denisa Barancová, své dvě Simona Hanes a tři svým mužným hlasem Ines Bjelić. Už jen z toho je vidět, o jak intenzivní a srdečnou spolupráci se jedná. Heslo k rozbalení souboru, který lze stáhnout na stránkách, kde se dá i kniha objednat (link tu), bude součástí knihy po jejím zakoupení.

Vydáno: samonákladem
Rok vydání: 2024
Fotografie: Peter Zbončák