Nebezpečí z vesmíru
Title: Nebezpečí z vesmíru
ISBN: 978-80-278-1088-8
Illustrator: Josef Kroupa/Rosvita Mikulová
Published: 01.01.2021
Page Count: 152

V mojom rebríčku náročnosti písania sú na vrchole dva žánre: science-fiction a humor. K napísaniu kvalitného sci-fi treba mať dostatočné technické znalosti, humor je zase veľmi špecifický a nie je jednoduché trafiť sa do noty väčšiemu množstvu čitateľov. A kombinácia oboch žánrov je priam smrtiaca. Spisovateľ Václav Jakeš sa pustil práve do tejto možnosti a napísal knihu Nebezpečí z vesmíru.

Podobne ako v kultovom diele od Arthura C. Clarka Setkání s Rámou, aj v Nebezpečí z vesmíru sa v Slnečnej sústave zjaví objekt neznámeho pôvodu, ktorý sa približuje k Zemi. Postupne sa ukáže, že ide o vesmírnu loď – tá zaparkuje na obežnej dráhe Zeme a strávi tam nejaký čas. Všetky pokusy o nadviazanie komunikácie zlyhajú. Po nejakej dobe sa mimozemský objekt rozpadne na množstvo malých častí, a tie sa vo forme čiernych guličiek „prilepia“ na živých tvorov. Postupne sa presunú len na ľudí. Vedci predpokladajú, že je to kvôli ľudskej inteligencii. Po krátkom čase, kedy sa nič nedeje, sa zrazu u niektorých jedincov začne prejavovať veľmi vysoká inteligencia. A medzitým, malá časť pôvodnej vesmírnej lode, ktorá ostala na obežnej dráhe Zeme, dostáva informácie z povrchu planéty a skúma ľudskú rasu.

Toto je ďalšia relatívne útla knižočka, ktorú som si kúpila vo veľkom výpredaji na českej stránke. Naše slovenské knižné portály takéto akcie asi ani nepoznajú, čo je pre čitateľov škoda, lebo prichádzajú tak o mnohé zaujímavé dielka. Anotácia znela zaujímavo a chcela som si kúpiť niečo od českého autora, netušila som ale, aký vtipne písaný príbeh sa z Nebezpečí z vesmíru vykľuje. Kniha je od začiatku do konca tvrdá politicko-kultúrna satira, odohrávajúca sa na pozadí kontaktu s mimozemskou civilizáciou, a autor si zgustol na väčšine stereotypov o Čechoch. V tých stereotypoch sa, samozrejme, nájdu aj iné národy, pretože spôsob riadenia politiky a prijímania rozhodnutí je u nás veľmi podobný. Humor v knihe nie je prvoplánový a hlúpy. Zameriava sa na rôzne vrstvy spoločnosti a útočí tvrdo, nekompromisne a presne, čím nastavuje veľmi drsné zrkadlo. Ústrednou témou (okrem návštevy mimozemšťanov) je totiž ľudská imbecilita, obmedzenosť a egoistické hrabanie si pre seba samého. Ak ste silný patriot, ktorý neznesie jediné krivé slovo voči svojmu národu, radšej sa do čítania nepúšťajte. Ak ale dokážete oceniť satiru a rôzne nuansy humoru, neberiete sa vážne a štve vás, ako sa záležitosti riešia, tak je veľká šanca, že sa na tejto knihe budete kráľovsky baviť.

„Spolu s vrchním velitelem naší armády, kterého už rok nikdo neviděl, jsme vyhlásili plnou bojovou pohotovost našich ozbrojených sil. Všech dvacet devět bojeschopných tanků, obrněné transportéry, které nám v dohledné době budou dodány, spolu s generálním štábem tvořeným několika desítky generálů, udrží klidně proti přesile celý středně velký okres.“

Autor do knihy vložil niekoľko krátkych pasáží (akýsi úvod ku kapitolám), v ktorých stručne opisuje ľudský mozog a jeho fungovanie. Príbeh a jeho rozuzlenie totiž závisí aj na mozgových hemisférach – z ktorých tá pravá, zodpovedná za vzťahové, emocionálne a intuitívne videnie sveta, stagnuje. Rozvíja sa hlavne ľavá strana, pre ktorú je typická efektivita a produktivita, no zároveň „degraduje lidstvo na studené psí čumáky“. Pre tieto časti je typické vedecké vyjadrovanie a slovník, takže je dobré poznať aspoň základy o mozgu, jeho vývoji a práci hemisfér. Ak sú vám tieto základné pojmy známe, nájdete v týchto častiach zaujímavé informácie; inak to môže byť celkom náročné čítanie. Našťastie sú tieto časti veľmi krátke a dajú sa preskočiť. Mňa to veľmi bavilo.

V knihe Nebezpečí z vesmíru som videla jedno veľké negatívum – a to členenie textu. Dosť tu totiž chýbajú odseky, hlavne v častiach s priamou rečou. Každý dialóg je písaný v jednom odseku, čím sa orientácia stáva dosť náročnou. Musela som dialógy čítať pomaly a aj dvakrát, aby som vedela, kto čo hovorí. Text tak zbytočne stráca na kvalite a nerozumiem, prečo bol vydaný v takomto formáte. Je to škoda, lebo inak bolo čítanie knihy fakt zážitkom.

Tvrdý sarkazmus Václava Jakeša mi vyhovoval a kniha je plná výrokov, ktoré by sa mohli stať aj kultom. Z pohľadu moderného konzumenta umenia by sa dalo povedať, že ide o dobre poskladanú zbierku memes, podaných na vysokej úrovni. Ak by sa niekto pokúsil napísať sci-fi podľa histórie zozbieranej na stránkach ako Zomri, asi by mu vyšlo niečo podobné. Nebezpečí z vesmíru je teda vhodné pre každého, kto má rád politicky nekorektný humor. Nenájdete tu akčné scény, budovanie dejového napätia či prepracované postavy. V knihe ide primárne o zachytenie atmosféry a vnímania mimozemskej hrozby v rôznych vrstvách spoločnosti. Bolo to pre mňa originálne a zábavné čítanie a ľutujem, že som si omylom vymazala v počítači poznačené citáty. Určite knihu ešte niekedy prečítam, aspoň aby som si ich znova zaznačila.